måndag 7 januari 2013

Så var man i Lappland...

Jaha, nu är jag alltså här. Efter 14 timmars resa från ett mer och mer snöslaskigt Stockholm anlände jag till Borgafjäll. Borgafjäll ligger i Lappland, i Västerbottens län, det vill säga kommer man från Östersund så tar man typ vänster vid Dorotea och kör tills det kommer några få hus och vägen håller på att ta slut. Där ligger ett vackert hotell ritat av Ralph Erskine och det är Borgafjäll.

Borgafjäll har 13 skidbackar och 3 liftar, 1 ICA-affär, puben, Skicenter, 69° Nord, Hotell Borgafjäll och Borgagården. Så mycket har jag hittills upptäckt.

Utsikten västerut från toppen av berget
När jag förflyttat mig 80 mil norrut så kan man tänka sig att jag skulle få en lugn introduktion i mina arbetsuppgifter som 1. Pistvakt/pistör 2. Servitris på Hotell Borgafjäll. Vad jag inte hade räknat med var att de absolut skulle vara nyårsafton och full rulle i restaurang och pist. Idag, en vecka senare, har jag för första gången sett hotellet i dagsljus åkt igenom alla pister och listat ut var glasskålarna ska stå i köket. Ingen introduktion alltså. Helt förståeligt förvisso med tanke på arbetsbelastningen under nyårsveckan. Jag är mycket imponerad av mig själv som för första gången i mitt liv har serverat A la Carte och i tillägg inte ens hunnit läsa igenom menyn för att ta reda på vad det är för något jag ställer fram till gästerna.
Min arbetsplats i skymningen

Kontentan av det hela är att min första vecka som norrlänning har varit mycket intensiv med pistvaktsjobb på dagarna och servering på kvällarna. Det har varit superkul och jag trivs hittills som fisken i vattnet eller som Freja i snö. Än så länge ingen lappsjuka.

Nu har det lugnat ner sig lite och i morgon ska jag och min pistvaktskollega, Stefan, börja bygga på parken. Bäst att ta med sig både hjälm och ryggplatta, men det är ju ett ganska nice jobb att ha. Betalt för att åka skidor...



Första dagen som pistvakt i liften. Till vänster är min kollega Stefan. Och ja, jag har också kycklingkläder på mig när jag jobbar.

Min andra kollega, Nila, som är Stefans hund.

1 kommentar:

  1. Du är duktig Freja:)Det ser fantastiskt ut och nu längtar jag ännu mer tills jag kommer och hälsar på dig om en vecka. Puss och Kram

    SvaraRadera